معرفی قطعات ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دارای قطعات بسیار زیادی می باشد که برخی از این قطعات نقش حیاتی در عملکرد ماشین دارند. قطعات ماشین لباسشویی بسته به نوع و عملکردشون دارای اهمیت و کارکرد بخصوصی هستند. نوع استفاده درست از ماشین لباسشویی می تواند در طولانی مدت از نیاز به تعمیر ماشین لباسشویی کم کند .در ادامه به معرفی کامل مهمترین قطعات ماشین لباسشویی می پردازیم.

انواع موتور ماشین لباسشویی

۱.موتورهای القایی آسنکرون : موتورهای قدرتی با دو دور تند و دور شستشو و راه انداز خازنی میباشند.

۲. موتورهای یونیورسال: موتورهای سرعتی با گشتاور بالا و دارای زغال و بدون خازن میباشند.

۳. موتورهای BLDC: موتورهای القایی مگنتی با گشتاور مناسب و بدون زغال و بدون خازن می باشند.

۴.موتورهای دایرکت درایو DIRECT DRIVE : موتورهای القایی با گشتاور مناسب و بدون ذغال و بدون خازن و اتصال مستقیم و بدون فولی و تسمه می باشند.

مقایسه موتورهای بی ال دی سی و دایرکت درایو

این دو نوع موتور هر دو از نوع مگنتی هستند با این تفاوت که موتورهای bldc دارای روتور مگنتی هستند که در داخل استاتور قرار می گیرد و نیروی حرکتی خود را از طریق فولی و تسمه به درام منتقل می کند اما موتورهای Direct drive دارای روتور مگنتی دوار در اطراف استاتور هستند، موتورهای دایرکت درایو به صورت اتصال مستقیم بدون واسطه بر روی درام نصب می گردد به دلیل حذف متعلقات اضافه از قبیل فولی و تسمه دارای بازدهی بالاتری هستند.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

وظیفه این قطعه هدایت آب به خارج از دیگ دستگاه است پمپ های تخلیه لباسشویی ها و ظرفشویی ها همه از نوع القایی بوده که در مدل های قدیمی از نوع القایی با قطب چاکدار استفاده می شد و امروزه از نوع القای مگنتی استفاده می‌شود که دارای ابعاد کوچکتر و توان مصرفی کمتر نسبت به مدل‌های القایی با قطب چاکدار هستند.

ایرادات نیم سوز شدن و یا سوختن کامل قطعه و گرفتگی فیلتر آن می‌تواند از ایرادات رایج آن باشد.

شواهدی که نشان از خرابی پمپ تخلیه می دهد که می تواند باعث نیاز به سرویس ماشین لباسشویی گردد، ظاهر شدن ارور oe روی صفحه دیسپلی می باشد که البته در دستگاه‌های مختلف ارور های پمپ تخلیه با نمادهای مختلف نمایش داده می شود که در دفترچه راهنمای آنها ثبت شده است و یا لباس ها خوب شسته نمی شوند و یا در مرحله آخر لباسها با آب باقی می ماند این شواهد نشان دهنده خرابی و یا عملکرد ناصحیح پمپ تخلیه می باشد که نحوه تست این قطعه توسط مولتی متر و تست قطعه با ولتاژ و زیر بار می باشد.

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

وظیفه این قطعه قفل کردن درب جهت شروع به کار دستگاه می باشد.

میکرو سوئیچ ها با مدل های مختلف و تعداد سیم های متفاوت طراحی و تولید می شوند.

میکروسوئیچ ها به سه مدل از نظر تعداد سیم تقسیم میشوند.

میکروسوئیچ دو سیم: که فقط دستگاه را روشن و خاموش می کند.

میکرو سوئیچ ۳سیم: دستگاه را استندبای می‌کند بعد ادامه فعالیت انجام می‌شود ،قفل کن دارد ، ساختار بی متال یا ساختار سنولوئید دارند.

میکروسوئیچ چهار سیم : که عملکرد آن شبیه میکروسوئیچ ۳سیم می باشد.

انواع میکروسوئیچ :

میکروسوئیچ بی متال و میکروسوئیچ سنولوئیدی

در میکرو سوییچ بی متالی زمان لازم برای باز شدن در ۲ تا ۳ دقیقه می باشد در میکروسوئیچ سنولوئیدی به سرعت در باز میشود.

ایراداتی که برای میکروسوئیچ مشاهده می شود این است که دستگاه شروع به کار نمی کند، درب قفل نمیشود ، هنگام کار دستگاه در باز میشود که به شدت خطرناک است.

شواهد آن نیز ارور DE می باشد و اینکه دستگاه شروع به کار نمی کند البته در دستگاه‌های مختلف ارور ها با حروف مختلفی نمایش داده می‌شوند که در دفترچه آنها درج شده است.

تست قطعه میکروسوئیچ به وسیله مولتی متر پایه های L و N در حدود یک کیلو اهم مقاومت نشان می‌دهند که مقاومت PTC است و پس از دادن برق به پایه‌های L و N ، پایه‌های L و C به یکدیگر وصل می گردند.

شیر برقی ماشین لباسشویی

وظیفه این قطعه قطع و وصل کردن جریان ورودی آب به دستگاه توسط جریان الکتریکی می باشد.

شیربرقی ها انواع مختلفی دارند که شیربرقی های مورد استفاده در دستگاه لباسشویی به صورت نرمالی کلوز (close ) می باشند به این صورت که در حالت خاموش بودن دستگاه شیر آب بسته میباشد و در صورت گرفتن فرمان از تایمر و یا برد الکترونیکی شیر باز می گردد و دستگاه آبگیری می کند و به محض اتمام آبگیری شیر بسته میشود.

عملکرد شیر برقی

با وصل شدن شیر برقی به شیر آب ، فشار آب داخلی در نقاط ورودی و زیر مگنت، یکسان میشود.

زمانی که برق به سیم پیچ (coil) داده شد ، پیستون (plunger ) کشیده شده و مسیر خروج آب از شیر بوسیله ی نیروی مغناطیسی (magnetic force ) باز میشود.

فشار آب در محل خروجی کم میشود،

پرده دیافراگم به علت وجود فشار متفاوت حرکت می کند و آب وارد دستگاه می شود.

شیرهای برقی به صورت تکی و دوقلو و یا ۳ یا ۴ تایی نیز تولید می‌شود که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند به عنوان مثال شیر برقی آب سرد و آب گرم و یا شیر برقی شستشوی اصلی و پیشرفت شو و مواد نرم کننده و یا در برخی مدل‌های شیر برقی بخارشوی نیز وجود دارد.

ایراداتی که در زمان خرابی شیر برقی با آن روبرو می شویم این است که یا آب وارد دیگ دستگاه نمی شود و یا در زمان خاموشی آب وارد دیگ میشود که در هر دو صورت شیر برقی دچار اختلال شده است.

شواهد : ارور IE ظاهر میشود و دستگاه آبگیری نکرده و شروع به کار نمیکند.

نحوه تست قطعه شیر برقی:

تست بوبین ها به وسیله مولتی متر و تست عملکرد با فشار آب و اعمال ولتاژ می باشد.