ترانس فندک اجاق گاز چیست؟

ترانس فندک اجاق گاز دستگاهی است که در اجاق گاز و صفجه ی گاز استفاده می شود و برای روشن کردن شعله های اجاق گاز و هاب مورد استفاده قرار می گیرد. فندک اجاق گاز ها در دو نوع اتوماتیک و غیر اتوماتیک وجود دارند.

فندک اتوماتیک

وقتی که ولوم گاز را می چرخانیم فندک کنار شعله ها به صورت اتوماتیک شروع به جرقه زدن می کنند و با عث روشن شدن ضعله می شوند.

فندک غیراتوماتیک

در این نوع فندک ها هنگامی که شما ویوم گاز را می چرخانید باید به صورت جداگانه دکمه ی فندک را نیز فشار دهید تا فندک شروع به جرقه زدن کند. در این مقاله قصد داریم بگوییم که ترانس فندک اجاق گاز چیست و علت خرابی جرقه زن اجاق گاز چه چیزهایی می تواند باشد.

 

ساختمان و عملکرد ترانس های جرقه زن

سیستم جرقه زن ها از یک ترانس ساده و با دو دور اولیه و ثانیوه نشکیل شده اند. نسبت دور ثانویه نسبت به اولیه 2500برابر می باشد.بنابراین با این نسبت سیم پیچی ولتاژ ورودی در2500ولت ضرب خواهد شد. برای اینکه قدرت آن افزایش یابد با استفاده از قانون القایی سیم پیچ ها در مدار اولیه ترانس از یک مدار خازنی نیز استفاده شده که باعث افزایش شدت جرقه می شود. و اما سیم پسچ ثانویه یک پایه به بدنه متصل می شود و پایه ی دیگر آن از طریق چینی جرقه زن در یک سانتی متری سر شعله ها قرار می گیرد. وقتی که شما ولوم شیر (شیر اجاق گاز) را فاشر می دهید مدار اولیه ترانس برقرار می شود و شروع به جرقه زدن می کند و صدی آن نیز به وضوح شنیده می شود. این جرقه ها نیروی اولیه برای آتش گرفتن گاز خروجی از شعله ها را فراهم می کند. اگر که دقت کرده باشید وقتی که شما فقط یکی از شیرهای اجاق گاز را فشار می دهید بقیه شعله ها نیز جرقه می زنند. اما به دلیل اینکه فقط گاز یکی از شعله را باز نموده اید فقط همان شعله ور شده و روشن می گردد.

انواع ترانس جرقه زن :

دو نوع ترانس فندک اجاق گاز یا تراس جرقه زن وجود دارد که در زیر آن ها را معرفی می کنیم.

ترانس های جرقه زن ساده که به طور هم زمان تمامی شعله ها جرقه می زنند.

ترانس های اکتیو که هر شعله به طور جداگانه از دیگر شعله جرقه می زند. این نوع ترانس ها یک مدار اضافی دیگر برای کنترل جرقه ها و جدا نمودن آن ها دارند.

نشانه های خراب بودن جرقه زن

مدت زمان زدن جرقه

در هر ثانیه باید یک جرقه زده شود و اگر این مدت بیشتر باشد یکی از نشانه های خراب بودن ترانس فندک اجاق گاز یا ترانس جرقه زن است.

رنگ جرقه ها باید آبی باشد.

رنگ جرقه ها حتما باید آبی رنگ باشند و اگر که رنگی دیگر مانند زرد یا نارنجی داشتند یعنی جرقه زن مشکل دارد.

توجه داشته باشید که هنگامی که می خواهید هرگونه تست و عملیاتی را بر روی ترانس فندک اجاق گاز  انجام دهید باید دستکش مخصوص عایق ولتاژهای بالا در دست داشته باشید چرا که ولتاژ بسیار بالایی دارد.

بهتر است برای انجام هرگونه کاری با  تعمیرکار ابرکاوان و مرکز تعمیر معتبرابرکاوان تماس گرفته و این قبیل کارهای پرخطر را به افراد متخصص ما بسپارید تا کار را در نهایت دقت ایمنی انجام دهند. در ادامه موارد دیگری را در خصوص علت خرابی جرقه زن اجاق گاز بررسی می کنیم. باابرکاوان همراه باشید.

 

علت خرابی جرقه زن اجاق گاز

فعال بودن قفل

یکی از ویژگی هایی که در اجاق گازهای جدید تعبیه شده است وجود ویژگی کنترل قفل می باشد. این ویژگی بیشتر برای رعایت مسائل ایمنی در اجاق گازها کار گذاشته می شود و برای جلوگیری از استفاده های ناخواسته از اجاق گاز به کار می رود. مثلابرای جلوگیری از بازکردن ولوم اجاق گاز توسط کودکان می توانید این ویژگی را فعال کنید تا در صورت باز کردن ولوم شیر اجاق گاز، فندک جرقه نزند و شعله روشن نگردد.

اگر که این ویژگی فعال باشد آنوقت فندک اجاق گاز کار نخواهد کرد و نمی توان شعله ها را روشن نمود. در این صورت احتمالا فکر خواهید کرد که فندک اجاق گاز خراب شده اما اینطور نیست. کافیست که صفحه نمایش اجاق گاز را مشاهده کنید و اگر عبارت قفل locked بر روی صفحه نمایش داده می شد آن ویژگی را غیرفعال کنید.

نحوه ی غیر فعال کردن آن نیز به این صورت است که باید انگشت خود را به مدت زمان 3 ثانیه بر روی کلید قفل یا همان lock نگه دارید. نشنگر قفل از روی صفحه رفته و صدایی مبنی بر باز شدن قفل پخش خواهد شد.اگر که این کار را انجام دادید اما همچنان فندک اجاق گاز کار نمی کرد باید از راهنمای اجاق گاز استفاده کنید و یا با مرکز تعمیرات فندک اجاق گاز ابرکاوان تماس گرفته و از کارشناسان ما راهنمایی بگیرید.

ریختن مایعات بر روی اجاق گاز

اگر که هنگام شستشوی اجاق گاز آب به درون فندک نفوذ پیدا کند ممکن است باعث خرابی آن شود و یا برای چند ساعت فندک دیگر کار نکند. اما اگر که جرقه زن کار می کند اما اجاق گاز روشن نمی شود احتمالا فکر کنید که مشکل از فندک جرقه زن می باشد. اما اینطور نیست. اگر که شما جرقه را می بینید این یعنی فندک سالم است. علت روشن نشدن شعله ممکن است چیز دیگری باشد. مثلا وجود هوا در اجاق گاز و یا اینکه شعله ها و صفجه گاز را تازه تمیز نموده و این و مرطوب هستند. و یا اینکه اصلا اجاق گاز به شیر گاز وصل نیست و یا منافذ شعله ها بر اثر ریختن غذا ها بر روی گاز و یا سر رفتن مایعات مسدود شده باشند. اگر که این موارد را نیز بررسی نمودید اما مشکل حل نشد با شماره های درج شده در سایت ابرکاوان تمای بگیرید و از کارشناسان ما علت را جویا شوید.

نوسانات برق

یکی دیگر از علت های خراب شدن فندک اجاق گاز می تواند به دلیل نوسانات برق باشد که باعث سو ختن فندک می شود. اگر که فندک بسوزد باید آن توسط تعمیرکار اگر که قابل تعمیر باشد تعمیر شود و در غیر این صورت تعویض گردد.

فشار دادن و نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک در فندک های غیراتوماتیک

اگر فندک اجاق گاز شما از نوع غیراتوماتیک می باشد و شما برای زدن دکمه ی فندک آن را بیش از حد فشار می دهید و یا مدت زمان طولانی ای دکمه را نگه می دارید این کار به مرور باعث خرابی دکمه ی فندک و همینطور خود فندک می شود. در این صورت لازم است تا دکمه و جرقه زن تعمیر شده و یا تعویض گردد. توجه داشته باشید انجام این کار در خانه توسط خودتان بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی کاری بسیار خطرناک است چرا که با جریان بالای برق سرو کار خواهید داشت.

الکترودهای جرقه زن در سر جای خودشان قرار ندارند. اگر که الکترودهای جرقه زن در سر جای خودشان به درستی قرار نگرفته باشند و فاصله آن ها از صفجه شعله دور باشد،حتی در موارد جرقه زدن فندک شعله روشن نمی شود و یا مدت زمان زیادی زمان میبرد تا روشن گردد. برای حل این مشکل باید الکترودهای جرقه زن را باانگشت به صفحه ی شعله نزدیک نمایید. توجه کنید که قبل از انجام این کار حتما شیر گاز را ببندید و دقت کنید که شعله و جرقه زن داغ نباشند.

برای خواند مقاله  ترموکوپل چیست اینجا را کلیک نمایید.

 

 

تعمیر فندک اجاق گاز

جهت انجام تعمیرات فندک اجاق گاز نیاز به عیب یابی اجاق گاز بوده و در صورتی که مطمعا گردیم که عیب از فندک می باشد این کار با توجه به نوع خرابی مشخص می گردد که قابل تعمیر می باشد یا خیر، نیاز به تعویض قطعا دارد. در صورت نیاز به تعویض قطعه تکنسین های ما از قطعات اصلی موجود در بازار استفاده خواهند کرد.

 

تعمیر ترانس فندک اجاق گاز

ترانس فندک اجاق گاز قطعه ای قابل تعمیر نمی باشد و قطعا نیاز به تعویض دارد که این کار نیز نیازمند بهره مندی از نیروی متخصص در این زمینه می باشد. تماس با مرکزی معتبر و کاربلد در زمینه تعمیرات اجاق گاز می تواند کمک کند که در اسرع وقت شما بتوانید از اجاق گاز خود استفاده نمایید.

 

مرکز تعمیرات اجاق گاز ابرکاوان

مرکز تعمیر اجاق گاز ابرکاوان یکی از مراکز تخصصی و معتبر تعمیرات اجاق گاز در تهران می باشد.

اگر که فندک اجاق گاز شما دچار هرگونه خرابی شد کافیست با مرکز تخصصی تعمیرات اجاق گاز ابرکاوان تماس گرفته در ابتدا راهنمایی های لازم در خصوص علت خرابی اجاق گازتان بگیرید.

کارشناسان ما صبورانه به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد و اگر که مشکل فندک اجاق گازتان حل نشود کافیست تا درخواست تعمیرکار کنید.

تعمیرکاران ما در اسرع وقت به محل اعزام شده و نسبت به تعویض قطعه و راه اندازی مجدد اجاق گاز شما اقدام خواهند کرد.

5 پاسخ
  1. سیروس
    سیروس گفته:

    باسلام مطالب شمارو خوندم بسیار زیبا و جامع بود وباتشکر از راهنمایی های شما عزیزان فقط خواهشن اگه میشه لطف کنید در رابطه با ترانس ۵ شعله وسیمهای فاز نول توضیحی بفرمایید. وهمچنین سیم بدنه در ترانس های ساده و درضمن معنی Mp و R بروی ترانس چیست متشکرم سیروس از تبریز

    پاسخ
  2. وحید
    وحید گفته:

    با سلام. ضمن تشکر از مطالب خوبتان. فندک هیچ یک از شعله های اجاق گاز ما کار نمیکنه ولی فندک فر هیچ مشکلی نداره. به نظرتان مشکل از چه می تواند باشد؟ ممنون از راهنمایی تان

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.