علت سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی و راه های رفع آن

زمانی که شما از لباسشویی استفاده می‌کنید ممکن است صداهای آزار دهنده‌ای از خود ساطع کند همین صداها بیانگر نوع مشکلی است که دستگاه شما با آن مواجه شده است. نوع ماشین لباسشویی در تولید هر کدام از صداها نقش اساسی دارد با توجه کافی به این دستگاه می‌توانید سالیان متوالی از آن استفاده کنید نگه‌داری و تعمیر ماشین لباس‌شویی به موقع آن از مسایل مهمی است که باید رعایت شوند. در بعضی مواقع می‌توان قطعه مورد نظر را تعمیر نمود اما همیشه این کار امکان پذیر نیست و باید آن وسیله تعویض گردد. بهتر است برای تعمیر و یا تعویض قطعه با متخصصان کارآزموده شرکت ابرکاوان تماس بگیرید تا هر چه سریع‌تر مشکلات ایجاد شده برای شما برطرف گردد. در این مقاله می خواهیم شما عزیزان  را با علت صدای لباسشویی بیشتر آشنا کنیم.

 

چه صداهای آزار دهنده‌ در لباسشویی با گذشت زمان  ایجاد خرابی در دستگاه می‌کند؟

صدای جیر جیر ماشین لباسشویی

این صدا می‌تواند بیان‌گر این باشد که وسیله‌ای یا زباله‌ای راه خروجی آب را به طور نیمه مسدود کرده است. حتما سعی کنید این مشکل را برطرف کنید زیرا ممکن است منتج به آسیب لوله و ریختن آب حاصل از شست‌و شو روی زمین باشد.

 

صدای آسیاب یا کلیک لباسشویی

در صورتی که صدایی شبیه به صدای آسیاب و خرد شدن یا کلیک می‌شنوید امکان گیر کردن یک شی در مسیر خروج آب یا این‌که دور واشری که متصل به درب است چیزی رفته باشد. این اشیاء ممکن است قطعات فلزی مثل سکه، سیم لباس سنجاق و غیره باشد که در اثر غفلت و جا ماندن در لباس هنگام شست‌وشو باعث تولید این صدا شده باشد لذا با چک کردن مسیر خروجی و واشر دور درب می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید.

 

صدای تیکاف هواپیما در لباسشویی

برای تعادل موتور لباسشویی از دو عدد وزنه‌ی 25 کیلوگرمی در آن استفاده می‌شود زمانی که این وزنه‌ها شل شوند صدایی همچون به تیکاف هواپیما از خود تولید می‌کنند لذا جای نگرانی نیست چون لباسشویی شما تیکاف نمی‌زند!

 

علت صدای لگن ماشین لباسشویی

اگر در هنگام شستشو متوجه شدید دستگاه شما دچار صدای نا متعارفی می باشد و این صدا ممکن است از لگن دستگاه شما باشد. بدون اینکه دستگاه را دستکاری کنید آن را خاموش کنید و در اولین فرصت با مجموعه ابرکاوان تماس بگیرید.

 

علت صدا دادن خشک کن لباسشویی

اگر متوجه شدید لباسشویی شما در زمانی که لباس ها را خشک می کند، صدای عجیبی می دهد حتما به این دلیل است که بیش از حد یا کمتر از حد ظرفیت ماشین لباسشویی داخل آن لباس ریخته اید. حتما قبل از اینکه ماشین لباسشویی خود را روشن کنید از ظرفیت آن مطمعن شوید. علت صدای ماشین لباسشویی هنگام ابگیری می تواند به همین دلیل باشد.

 

علت صدا دادن لباسشویی هنگام شستشو

اگر متوجه شدید لباسشویی شما در زمانی که لباس ها را خشک می کند، صدای عجیبی می دهد حتما به این دلیل است که بیش از حد یا کمتر از حد ظرفیت ماشین لباسشویی داخل آن لباس ریخته اید. حتما قبل از اینکه ماشین لباسشویی خود را روشن کنید از ظرفیت آن مطمعن شوید.

 

علت لرزش و صدای ماشین لباسشویی

اگر دیدی دستگاه شما دچار لرزش و صدا می باشد ممکن است به دلیل این باشد که دستگاه به خوبی تراز نشده است و در مکان مناسبی قرار ندارد. در اولین فرصت با یک نمایندگی تماس بگیرید تا این مشکل را برای شما بر طرف سازند. اگر ماشین لباسشویی تراز نباشد دچار آسب جدی می شود.

 

نقش قطعات مختلف در بروز صدای لباسشویی

کمک فنر

تمام لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها از قسمت جلو باز می‌شود دارای کمک فنرهایی هستند که برای پایین آوردن ارتعاشات دیگ لباسشویی در زمان چرخش از آن استفاده می‌شود. در صورتی که این کمک فنرها دچار ایراداتی شوند ویا مدت طولانی از آن استفاده شده و ضعیف شود، زمان چرخش دیگ صدای بلندی از خود بروز می‌دهد. اگر این قطعه را تعمیر و یا تعویض نکنید امکان صدمه دیدن سایر قطعات وجود دارد.

 

برای خواند مقاله تعمیرات ماشین ظرفشویی اینجا را کلیک نمایید.

 

علت صدای تسمه لباسشویی

در بعضی از لباسشویی‌ها برای اتصال موتور لباسشویی به شفت و در برخی دیگر برای اتصال موتور به سبد شست‌وشو استفاده می‌شود این تسمه در نوع ساده و یا چند ردیفه در بازار وجود دارد و جنس آن معمولا از پلاستیک فشرده است. در لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها از جلو است از تسمه‌ی چند ردیفه و لباسشویی‌هایی که درب آن‌ها از بالا  است از تسمه یک ردیفه که پوشش آن نیز از الیاف است بهره برده می‌شود.

پمپ تخلیه و موتور آن

وظیفه‌ی پمپ تخلیه در لباسشویی پمپ کردن آب از قسمت دیگ لباسشویی در پروسه شست‌وشو است. سروصدای ناشی از لباسشویی می‌تواند صدای پمپ تخلیه باشد و در صورتی که پمپ تخلیه از خود صدایی خاص بروز دهد بیانگر اشکال در روند کار آن است لذا باید این مشکل را رسیدگی کنید لازم به ذکر است که حتما باید این مورد توسط کارشناسان شرکت ابر کاوان که تکنسین‌های ماهری در این زمینه هستند بررسی شود.

بالشتک موتور

وظیفه‌ی شفت در لباسشویی اتقال قدرت از موتور به شفت است. بالشتک یا همان کوپلینگ باعث اتصال موتور به شفت است به مرور زمان ممکن است بالشتک فرسوده شود و منتج به لغزش شاخک‌ها شود در این هنگام سروصدای زیادی از خود تولید می‌کند برای رفع این مشکل باید با برداشتن اتاق لباسشویی و بررسی بالشتک عیب آن را برطرف کرد.

بلبرینگ

دیگ لباسشویی از دو قسمت تشکیل شده است یکی دیگ و دیگری که در زیر آن قرار دارد و بلبرینگ نام دارد در صورت آسیب دیدن قطعه و خرابی بلبرینگ صدای بسیار آزاردهنده‌ای از خود تولید می‌کند برای امتحان نمودن این‌که این قطعه سالم است یا صدمه دیده می‌تواانید دیگ استیل را بچرخانید اگر بدون صدای خرخر چرخید یعنی آن سالم ولی اگر با صدا همراه بود نیاز است تا تعمیرکاران شرکت ابر کاوان آن را بررسی نمایند تا از آسیب‌های بیشتر به قسمت‌های دیگر جلوگیری شود.

سه‌شاخه نگه‌ دارنده درام

در صورت آسیب این قطعه یا شکستن شاخه‌ها آن درام لنگر می‌اندازد و با سایر قطعات درگیر می‌شود برای رفع عیب آن باید قطعات را باز کرده و از نزدیک درام را مورد بازبینی قرار دهید در صورت خودداری از این کار باعث آسیب رسیدن به هیتر دستگاه خواهد شد.

شیر آب ورودی

در صورتی که لباسشویی شما صدای آزار دهنده‌ای تولید می‌کند امکان دارد از شیر آب باشد علی‌الخصوص هنگامی که آب در حال پر شدن در درون لباسشویی است. اگر این مورد با ایراداتی همراه باشد موجب تولید صدای ناهنجار می‌گردد لذا لازم است بررسی نمایید تا رسوب آب باعث انسداد آن نشده باشد.

سیستمی که نیرو را منتقل می‌کند

با توجه به گذر زمان و استفاده‌ی بیش از حد از دستگاه ممکن است این سیستم ساییده شده باشد و یا امکان خرابی آن وجود دارد. در بعضی مواقع ممکن است چرخ دنده‌های سیستم با نقص رو‌به‌رو شود و این ایراد خود را با ایجاد صدای آزاردهنده نشان دهد این مشکل بسیار کم اتفاق می‌افتد ولی در صورت خرابی به سایر اجزا نیز آسیب وارد می‌کند لذا لازم است در هنگام تعمیر و یا تعویض این قطعه، سایر قطعات را مورد بازبینی قرار دهید.

 

نقش موتور در صدای لباسشویی چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگامی که ماشین لباسشویی شما کار می‌کند صدایی از آن شنیده می‌شود. علت صداهایی که از ماشین لباسشویی می‌آید متفاوت است البته یک مقدار صدای آن طبیعی است. ما در این مطلب به بررسی علت صدای غیر طبیعی لباسشویی می‌پردازیم. معمولا صدای ماشین لباسشویی به تراز نبودن آن و یا خراب شدن برخی از قطعات آن برمی‌گردد. یکی از اجزاء اصلی ماشین لباسشویی موتور است که باعث می‌شود لباسشویی صدا بدهد. موتور گرداننده‌ی اصلی در یک لباسشویی درب از بالا برای اداره کردن شفت و چرخش سبد شستشو و در برخی دیگر نیز برای اداره کردن پمپ استفاده می‌شود. در لباسشویی‌های درب از جلو موتور متحرک تسمه‌ای که پولی سبد شستشو را به حرکت درمی‌آورد، اداره می‌کند. هنگامی که شما لباسشویی را روشن می‌کنید و احساس می‌کنید صدای هوووم یا وزوز می‌دهد، نشان از خراب شدن موتور دارد که در بعضی مواقع با کمی بوی سوختگی همراه است که در این صورت باید لباسشویی را به دست تعمیرکار بسپارید تا بررسی شود. گاهی اوقات مشکل موتور قابل تعمیر است و برخی مواقع نیز باید تعویض شود.

 

نقش یاتاق در صدای لباسشویی چیست؟

در صورتی که قطعات ماشین لباسشویی خراب شود سر و صدای متفاوتی از آن می‌آید. یکی از این صداها مربوط به یاتاقان لباسشویی است. در ماشین‌های لباسشویی (سطلی و کیلویی) یاتاقان وجود دارد تا سبد شستشو و یا دیگ به صورت روان بچرخند. ماشین‌های سطلی معمولا دو عدد یاتاقان دارند یکی از آن‌ها در زیر و یا ورودی گیربکس و دیگری در جایی که شفت به دیگ داخلی می‌چسبد، قرار دارند. ماشین‌لباسشویی‌های کیلویی نیز دو عدد یاتاقان دارند که برای ساپورت کردن شفت سبد شستشو است که در پشت سبد خارجی قرار دارند. کاسه نمد از یاتاقان در برابر آب محافظت می‌کند. ممکن است در اثر استفاده‌ی طولانی مدت و به مرور زمان، استفاده از مواد شوینده‌ی قوی و بار اضافه لباسشویی کاسه نمد بشکند و آب به یاتاقان‌ها برسد و همین امر سبب صدمه به یاتاقان‌ها می‌شود.

هنگامی که لباسشویی خود را روشن می‌کنید، در مرحله‌ی آبکشی، صدای غرشی از آن شنیده می‌شود علت آن این است که یاتاقان‌های لباسشویی مشکل دارند. در این صورت ممکن است دیگ داخلی حرکت غیر طبیعی داشته باشد و یا در کنار کاسه نمد آب نشت کند. اگر دیگ داخلی و یا سبد شستشو را جدا کنید به یاتاقان و کاسه نمد دسترسی پیدا می‌کنید. در ماشین لباسشویی‌های سطلی باید جعبه دنده را هم جدا کنید.برای جدا کردن کاسه نمد و یاتاقان‌ها به ابزارهای لازم آن نیاز دارید. در صورتی که ابزارهای لازم را برای این کار ندارید بهتر است از یک تعمیرکار برای رفع خرابی کمک بگیرید.

 

صدای لباسشویی توسط قطعات دیگر

بعضی از صداهای تولیدی توسط لباسشویی نگران کننده نیستند و به دلیل استفاده‌ی نادرست از لباسشویی اتفاق می‌افتد زمانی که لباس‌ها توسط لباسشویی خشک می‌شوند و دلیل صدای خشک‌ کن دستگاه در زمانی که روی دور تند قرار دارد صداهای تولید شده بر اثر ضربه‌ی اشیاء مختلف با درب  لباسشویی است و نگران به وجود آمدن این صداها نباشید. البته صداهایی هم هستند که باید با تولید آن‌ها نگران شوید زیرا این صداها مربوط به اختلال در عملکرد دستگاه است تنها مواردی که گفته شد نیستند و علاوه بر آن‌ها قطعات دیگری هستند که با نقص آن‌ها صداهای عجیب از دستگاه ساطع می‌شود. در مواردی که قادر به رفع عیوب آن نیستید می‌توانید کارشناسان مربوط را در جریان قرار بدهید.

 

 

اقداماتی که باید پس از بروز صدا انجام دهید

لباسشویی خود را خاموش کنید.

واشر لاستیکی درب لباسشویی را بررسی کنید.

فیلتر لباسشویی را بررسی کنید.

به هیچ وجه لباسشویی را روشن نکنید تا زمانی که مشکل آن برطرف شده سپس می‌توانید این کار را انجام دهید.

تماس با نزدیکترین مرکز معتبر تعمیرات ماشین لباسشویی

 

ابرکاوان ارائه دهنده کلیه خدمات نصب، سرویس و تعمیر انواع ماشین لباسشویی در تهران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.