آموزش نحوه تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین

ترموکوپل چیست ؟ یک مولد جریان الکتریکی می باشد ، که از آن و برقی که تولید می کند در شیر کنترل های کاربراتور وسایل گاز سوز استفاده می شود .موضوع مورد بحث ما در این مقاله نحوه کار کردن توموکوبل و دلایل استفاده از آن و همچنین نحوه تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین و آموزش نصب ترموکوپل می باشد . در ابتدا به طور مختصر در رابطه با ترموکوپل برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

 

بررسی روش های تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین  

  • در بیشتر موارد با مشاهده شکل ظاهری ترموکوپل ، سالم بودن و نبودن آن مشخص می شود . در صورتی که محل اتصال دو فلز سوخته شده باشد و یا اتصال از هم جدا شده باشد ، می توان گفت که ترموکوپل ایراد پیدا کرده است .
  • یکی دیگر از عواملی که نشانه دهنده خرابی ترموکوپل می باشد این است که چنانچه دو فلز درونی و بیرونی توموکوپل که توسط یک واشر عایق ، در محلی که ترموکوپل به بوبین متصل می شود ، از هم جدا باشند و در صورتی که سر فلز درونی کنده شده باشد و یا واشر آن خراب شده باشد ، نشان دهنده خرابی ترموکوپل می باشد .
  • روش بعدی نیز به این شکل می باشد که ترموکوپل را توسط یک بوبین سالم تست می کنند ، یعنی اگر انتهای ترموکوپل به بوبین متصل شود و سر ترموکوپل را حرارت داد و بعد از آن نیز هسته بوبین را به داخل فشار داده و به مدت 20 تا 30 ثانیه نگه داریم ،

 

زمانی که آن رها می کنیم  ، باید به جای خودش برگردد و در حالت جذب بماند ، در این صورت ترموکوپل سالم می باشد ، ولی اگر خلاف آن اتفاق بیفتد به معنای خراب بودن ترموکوپل می باشد .

 

نکته : در این قسمت لازم به ذکر می باشد که از آنجایی که یک سر بوبین به بدنه آن متصل است و بدنه بیرونی ترموکوپل نیز به عنوان یکی از سیم های هادی جریان می باشد ، در نتیجه باید توسط یک سیم رابط هادی ، قسمت بیرونی ترموکوپل را به بدنه بیرونی بوبین متصل کرد ، تا آزمایش ذکر شده به طور درست انجام شود .

 

آسان ترین راه برای تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین :

 

  • آسان ترین راه برای تست سالم بودن ترموکوپل و بوبین به این صورت می باشد که سر ترموکوپل را به مدت 20 تا 30 ثانیه در معرض حرارت قرار داد و و بعد از آن بلافاصله ، انتهای آن را به وسیله دو سیم رابط به یک بلندگوی کوچک متصل نمود ، در نتیجه این کار اگر ترموکوپل سالم باشد ، صدای ضعیفی توسط بلندگو شنیده می شود که این صدا بیانگر وجود جریان الکتریکی می باشد .
  • همچنین تست بوبین را نیز می توان به وسیله یک ترموکوپل سالم انجام داد . که این کار نیز مطابق با آزمایش قبلی صورت می گیرد .
  • علاوه بر آن ، برای آزمایش بوبین روش دیگری نیز وجود دارد ، بدین صورت که بوبین را به یک باتری کوچک با ولتاژ 1/5 وصل کرد و بعد از آن هسته بوبین را به داخل فشار داد ، در این صورت اگر هسته بوبین به همان حالت بماند ، یعنی بوبین سالم می باشد .

تست ترموکوپل با مولتی متر :

از آنجایی که سنسور های ترموکوپل دارای خروجی میلی ولت هستند ، بنابراین شناسایی این سنسور ها فقط توسط مولتی متر امکان پذیر است .

روش انجام این کار به این شکل می باشد که وایر های خروجی سیگنال سنسور را به مولتی متر متصل کرده و پس از آن مولتی متر را درحالت ولتاژ مستقیم و بر روی دامنه میلی ولت قرار داده و مقدار خروجی آن را مشاهده می کنیم .

نکته : در انجام این کار باید دقت کرد تا پلاریته سنسور را به صورت صحیح انتخاب کرد .

 

در صورتی که سنسور مورد نظر را در معرض حرارت قرار دهیم ، سیگنال خروجی و یا ( مقدار میلی ولت ) نیز به میزانی که حرارت زیاد شود ، افزایش می یابد . در انجام آزمایشات مربوط به تست سنسور ، مقدار میلی ولت خروجی را بر طبق جدول استاندارد و بین المللی مربوط به ترموکوپل ها ، که آن را از قبل تهیه کرده اید مقایسه کنید و از عملکرد صحیح سنسور در دماهای مختلف اطمینان حاصل کنید .

 

نکته : سنسور های ترموکوپل در چند مدل مختلف ساخته می شوند ، بنابراین باید دقت کرد تا جدول منطبق با مدل سنسور را مرجعی برای آزمایش قرار داد .

 

آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز :

با فشردن دکمه فرمان ، شمعک شعله می کشد و باعث ایجاد جریان گاز می شود ، که این جریان گاز از طریق شبکه گاز رسانی اصلی خانه ایجاد می شود که به شمعک منتقل می شود و باعث روشن شدن آن می شود و در نهایت اجاق گاز را روشن می کند .

مشکلی که در بیشتر مواقع رخ می دهد این می باشد که در زمان روشن کردن اجاق گاز ، کلید فرمان آن را به مدت مشخص می فشاریم  و شمعک روشن می شود ولی به محض رها کردن آن ، شمعک خاموش می شود و گاز رسانی قطع می گردد  . که در این صورت باید بدانیم که آیا مشکل از ترموکوپل می باشد یا خیر ؟

ترموکوپل موجود در اجاق گاز را می توان ، تولید کننده جریان الکتریکی نیز دانست ، در نتیجه اگر ترموکوپل سالم نباشد ، سیستم گازی دچار مشکل می شود و اگر با مشکل عدم روشن ماندن شعله های شمعک مواجه باشید ، بدین معناست که باید قطعه ترموکوپل  را تعمیر نمود .

تعویض بوبین اجاق گاز :

عملکرد بوبین اجاق گاز و ترموکوپل به طور صحیح از موارد بسیار مهم می باشد . در صورتی که شعله های اجاق گاز به هر دلیلی خاموش گردند ، ترموکوپل گاز نیز حرارتش را از دست می دهد و در نتیجه بوبین نیز حالت مغناطیسی خود را از دست می دهد که در نتیجه این اتفاقات ، جریان گاز نیز قطع می گردد . حال در صورت بروز این اتفاقات ، اگر مگنت اجاق گاز نیز خراب گردد ،ممکن است حادثه خطرناکی را به بار اورد . به همین علت در تعویض مگنت اجاق گاز ، باید نهایت دقت را داشت .

در این قسمت محل استقرار بوبین در رگلاتور و درست در جایی که پیچ انتهایی ترموکوپل بسته می شود ، می باشد . که در صورت باز کردن ترموکوپل و مهره زیر بوبین نمایان می گردد . بعد از اینکه مهره را باز کردید ، بوبین را از جای خود در بیاورید و تعویض کنید و سپس به همین ترتیب ذکر شده آن را ببندید . لازم به ذکر است که در انجام این کار باید از افراد متخصص کمک گرفت.

نحوه تست تروموکوپل نوع k  :

ترموکوپل ها بر اساس فلزاتی که در آنها مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای انواع مختلفی هستند که دو نوع از آنها بسیار رایج هستند که این دو نوع از قبیل زیر هستند :

J < 500 درجه سانتی گراد

K > 500 درجه سانتی گراد

از نظر دمای اسمی هر کدام در دمای مختلفی استفاده می شوند ولی چیزی که به طور عملی و صنعتی ، استفاده می شود ، به صورت بالا می باشد .

ترموکوپل نوع k  از سیم فلزی به نام کرومل و آلومل ساخته شده است . این ترموکوپل جزء ارزان قیمت ترین ترموکوپل ها می باشد و بسیار پر کاربرد می باشد . این ترموکوپل در دمایی بین 200 تا 1350 درجه سانتی گراد عمل می کند و حساسیت آن حدود 41 درجه سانتی گراد می باشد و در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

همچنین این نوع از ترموکوپل به علت استفاده از مس ، دارای خاصیت ضد اکسیداسیون می باشد ، بنابراین استفاده از آن در کوره ها که در آنها اکسیداسیون رخ می دهد ، مناسب تر می باشد .

 

آموزش نصب ترموکوپل 

برای نصب ترموکوبل ابتدا ترموکوپل را روی خط نصب شده ، و سپس ترانسمیتر ترموکوپل را در داخل ترموکوپل محکم می کنیم . لازم به ذکر است که المنت ترموکوبل در داخل ترانسمیتر قرار دارد . به این شکل سیگنال جریانی به اتاق کنترل ارسال می گردد .

 

 مجموعه خدماتی ابرکاوان ، مرکز تخصصی ارائه خدمات پس از فروش با انجام خدماتی مانند : سرویس ، نگهداری و تعمیرات لوازم خانگی ، در خدمت شما عزیزان می باشد . خدمات این مجموعه عبارت اند از تعمیرات : ماشین لباسشویی – اجاق گاز – فر برقی و توکار و گازی – یخچال فریزر – اجاق گاز صفحه ای – اجاق گاز رو میزی – جارو برقی – کولر گازی – ماکرو فر – ماشین ظرف شویی – پکیج – آب گرم کن – تلویزیون و …. به عبارت دیگر ، در صورتی که در نحوه  تعمیر اجاق گاز آن و موارد مرتبط به ترموکوپل و کلیه موارد مرتبط با این مقاله دچار مشکل شدید و به راهنمایی نیاز داشتید ، می توانید با این مجموعه تماس حاصل فرمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.