بوبین اجاق گاز چیست؟

بوبین اجاق گاز Gas Magnet Valve از یک هسته فلزی و چند دور سیم پیچ تشکیل شده است که به ترموکوپل اجاق گاز نصب می شود. بوبین اجاق گاز در سه طرح فیش دار ، آنتنی یا سوزنی و مدل مهره کلاسیک وجود دارد که برای هر بوبین اجاق گاز یک نوع ترموکوپل خاص نیز وجود دارد. دلیل تنوع در بوبین اجاق گاز عملمرد درست وسیله گاز سوز می باشد. مگنت اجاق گاز با کارکرد ساده که اصطلاحاً به آن شیر مغناطیسی نیز می گویند در کنار ترموکوپل برای افزایش ایمنی لوازم گاز سوز استفاده می شود. معمولاً بوبین ها در  اجاق گازهای مبلی و کابینتی مورد استفاد قرار می گیرند. برای بررسی عملکرد بوبین اجاق گاز بهتر است ابتدا ساز و کار ترموکوپل را توضیح دهیم زیرا بوبین اجاق گاز و ترموکپل باهم کار می کنند و قطعات مکمل هم هستند.در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوال مگنت (بوبین) اجاق گاز چیست؟ و بررسی اطلاعاتی درباره مگنت اجاق گاز یا بوبین اجاق گاز بپردازیم.

 

عملکرد بوبین اجاق گاز

عملکرد ترموکوپل و بوبین اجاق گاز به این صورت است که اگر دو فلزی که غير هم جنس هستند و از يک طرف به هم وصل باشند با حرارت قسمت اتصال، در دو طرف آزاد ديگر آن ها برق بسیار ضعیفی بوجود مي آيد. محل اتصال دو فلز ترموکوپل با پيلوت گرم مي شود و قسمت انتهایي ديگر آن به بوبين وصل مي گردد. از ترموکوپل و برق توليد شده ی آن در شير کنترل هاي وسايل گاز سوز مانند اجاق گاز استفاده مي شود به عبارت دیگر ترموکوپل در اجاق گاز يک مولد جريان الکتريکي خواهد بود.

برق توليد شده ميدان مغناطيسي در بوبین اجاق گاز ایجاد می کند و قسمت مرکزی بوبین را به سمت داخل بوبین اجاق گاز حفظ می کند. در قسمتی از هسته بوبين اجاق گاز  که آزاد است واشر نازکی وجود دارد. اگر به هر دليل شعله اجاق گاز خاموش شود جريان ترموالکتريکی که توسط ترموکوپل به وجود آمده قطع شده، درنتیجه بوبین خاصيت مغناطيسي و جذب خود را از دست داده و توسط فنري که پشت هسته بوبين قرار دارد به سمت  بيرون هل داده می شود و واشر مسير اصلي گاز را مي بندد.

 

شاید برای شما هم سوال باشد چرا باید ولوم اجاق گاز را نگه داشت تا روشن شود؟

در اجاق گازهای ترموکوپل دار پس از جرقه زدن شعله ی اجاق گاز روشن می شود اما پس از رها کردن ولوم اجاق گاز مجدداً شعله خاموش می شود. در واقع به همین دليل وقتی که اجاق گاز های ترموکوپل دار را روشن می کنیم بعد از تقریبا 20 ثانيه بايد ولوم را نگه داشت تا شعله روشن شود. در این زمان ترموکوپل گرم می شود و برق توليد شده، قسمت مرکزی بوبين را در حالت مغناطیسی نگه می دارد و مسير گاز باز  می شود. اگر شعله ها خاموش شوند ترموکوپل نیز سرد شده و بوبین حالت مغناطیسی خود را از دست داده و مسیر گاز بسته می شود. در اجاق گازهایی که دارای ترموکوپل هستند برای هر شیر یک عدد مگنت یا بوبین وجود دارد. در اجاق گاز های فردار که دارای  ۵ شعله است ۷ عدد مگنت یا بوبین استفاده می شود. این قطعه اکثراً از کشورهای اروپایی وارد می شود.  اما در ایران هم می توان محصولات مشابه را تولید کرد.

 

دلایل خرابی بوبین اجاق گاز

بوبین ها معمولا کمتر از ترموکوپل اجاق گاز خراب می شوند. اما توصیه می شود خرابی مگنت اجاق گاز را جدی بگیرید و به موقع بوبین اجاق گاز را تعویض و یا تعمیر کنید.

آلودگی هایی که در گاز شهری وجود دارند.

مایع کف روغنی کپسول ها که در گازهای  غیر شهری استفاده می شود، ممکن است بوبین اجاق گاز را دچار گرفتگی کنند.

قطع شدن گاز و خاموش شدن شعلهاجاق گاز  که دلیل آن خرابی خود بوبین اجاق گاز می باشد

ابر کاوان توانسته است با ایجاد ۲۲ شعبه و مرکز تعمیراتی فعال در سطح تهران و به‌کارگیری تیمی متشکل از کارشناسان و تعمیرکاران متخصصی که میانگین مدت فعالیت آن‌ها در این زمینه ۸ سال می‌باشد، یک رابطه بلند مدت خوب کاری با مشتریان ایجاد کند که با ارائه خدماتی در دسترس و به‌موقع و پاسخ‌گویی مناسب در هر زمان گامی بلند در حفظ کردن این رابطه بردارد.

 

تعمیر بوبین اجاق گاز

قبل از تعمیر مگنت اجاق گاز باید دقت کنید تا متوجه شوید که مشکل ترموکوپل است یا بوبین اجاق گاز! در این قسمت به بررسی سالم بودن ترموکوپل و بوبين اجاق گاز در چند مورد به صورت مختصر می پردازیم تا از سالم بودن بوبین اجاق گاز اطمینان حاصل کنید.

با دقت کردن به ظاهر ترموکوپل مي توانید به سالم بودن و يا خراب بودن آن پی ببرید.

اگر در ترموکوپل محل وصل شدن دو فلز سوخته باشد و دو فلز از هم جدا شده باشند ترموکوپل خراب شده است و نیازی به تعویض بوبین اجاق گاز نخواهد بود.

در قسمت ديگر ترموکوپل که به بوبين وصل است دو فلز ترموکوپل به وسيله واشر ظریفی از هم جدا شده اند اگر سر فلز دروني وجود نداشته باشد و يا واشر خراب باشد ترموکوپل نیز نمی تواند درست کار کند.

انتهاي ترموکوپل را به بوبين وصل کنید و سر ترموکوپل را گرم کنید و هسته بوبين را به سمت داخل فشار دهيد و تقریبا 20 الی 30 ثانيه نگه دارید. اگر پس از رها کردن هسته بوبین، به جاي اول خود بر نگشت و در همان حالت باقی ماند ترموکوپل سالم است اما در غير اين صورت ترموکوپل خراب است .

بوبين را نیز مي توان به همین روش با يک ترموکوپل سالم بررسی کرد. راه دیگر این است که بوبين را به يک باتري کوچک یک و نیم ولتی وصل کنید و هسته آن را با انگشت به سمت داخل فشار دهيد. در صورتی که انگشت خود را برداشتید و هسته به همان وضعیت باقی ماند بوبين سالم خواهد بود.

 

برای خواندن مقاله ترانس فندک اجاق گاز اینجا را کلیک نمایید.

تعویض بوبین اجاق گاز

عملکرد درست بوبین اجاق گاز و ترموکوپل بسیار اهمیت دارد. همان طور که در ساز و کار بوبین و ترموکوپل توضیح دادیم اگر شعله های اجاق گاز به هر دلیلی خاموش شوند، ترموکوپل نیز گرما را از دست می دهد و بوبین نیز حالت مغناطیسی خود را از دست می دهد و بدین ترتیب جریان گاز را قطع می شود. بنابراین اگر مگنت اجاق گاز خراب شود و به درستی کار نکند امکان دارد حادثه ای خطرناک ایجاد شود. از این رو در تعویض مگنت اجاق گاز باید بسیار دقت کرد. برای تعویض بوبین اجاق گاز با همکاران ما تماس بگیرید. ابرکاوان آماده خدمت به شما مشتریان عزیز می باشد.

 

نحوه تعویض بوبین اجاق گاز

در این قسمت به آموزش تعویض بوبین اجاق گاز می پردازیم. معمولا خیلی کم پیش می آید که شما نیاز داشته باشد تا بوبین اجاق گاز خود را تعویض کنید. در هر صورت تعویض مگنت اجاق گاز باید با نهایت دقت انجام داد تا مشکلات دیگر را برای شما به وجود نیاورد و دردسر ساز نباشد. توجه کنید زمانی که شروع به تعویض بوبین اجاق گاز می کنید تمامی اتصالات شیر گاز را با کف بررسی کنید تا مطمئن شوید که گاز در اجاق گاز وجود ندارد. در صورتی که ترموکوپل خراب شده است،آن را از اجاق گاز خود حذف نکنید و سیستم را یک طرفه نکنید.

 

برای سرویس کردن اجاق گاز و تعمیر اجاق گاز از یک متخصص مجرب  کمک بگیرید، زیرا اگر اتصالات را اشتباه انجام دهید و نشتی گاز به وجود آید بسیار خطرناک است و امکان بروز حادثه را در پی خواهد داشت. تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی ابرکاوان، تخصصی‌ترین مرکز ارائه خدمات پس از فروش با انجام به ‌موقع خدماتی همچون سرویس نگهداری و تعمیرات لوازم خانگی شما آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.

اگر ترموکوپل را آزمایش کردید و ترموکوپل به درستی کار می کرد مشکل از بوبین اجاق گاز است. ابتدا مگنت اجاق گاز را تمیز کنید و با یک ترموکوپل سالم آن را تست کنید؛ در صورت درست کار نکردن ترموکوپل باید به تعویض بوبین اجاق گاز بپردازید.

در صورتی که بوبین اجاق گاز زودتر از زمان مشخص شده،  مسیر جریان گاز را ببندد و شعله اجاق گاز را خاموش کند. باید سالم بودن ترموکوپل را بررسی کنید زیرا امکان دارد ترموکوپل به درستی درقسمت شعله شمعک قرار نگرفته باشد و این مسئله باعث می شود جریان الکتریسیته تولید شده به اندازه کافی نباشدکه بتواند هسته مرکزی مگنت اجاق گاز را حرارت دهد و عملکرد درست آن را در پی داشته باشد.

 

قیمت بوبین اجاق گاز

قیمت مگنت اجاق گاز با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. شما می توانید برای تعمیر بوبین اجاق گاز و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز و همچنین برای اطلاع از هزینه تعویض بوبین اجاق گاز با شماره موجود در سایت تماس بگیرید. تیم ابرکاوان با بیش از ده سال سابقه درخشان وسرعت و دقت بالا در ارائه خدمات فنی، از قطعات اصلی و فابریک برای تعمیر بوبین اجاق گاز شما استفاده می کند. تعمیرگاه ابرکاوان یکی از معتبرترین و بهترین و با کیفیت ترین مرکز تعمیر اوازم خانگی در شهر تهران می باشد این مجموعه به تمام نقاط شهر تهران از شما تا جنوب و از شرق تا غرب آمادگی ارائه خدمات به مشتریان گرامی را دارد. شما عزیزان می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

 

3 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.